پوشاک دختران و زنان اشکور-شوئیل سه هزار قبل
مطلب ذیل تلخیصی از مطالبی که در کتاب گیلان آمده است می باشد لطفاً به مطالعه تکمیلی به جلد اول کتاب گیلان مراجعه شود . ضمنا مطالب ذیل در کتاب گیلان بهمراه تصاویری که از حفاری های آقای چراغعلی در تپه های شوئیل - اشکور بدست آمده و با لباس دو دختر امروزی قاسم آباد مقایسه شده است را در کتاب گیلان مطالعه فرمایید. {پوشاک سه هزار سال قبل دختران شوئیل اشکور و تصاویر دختران قاسم آبادی در کتاب گیلان به تصویر کشیده شده است}
بنده در سایر مقالات هم گفته ام اشکور دارای تمدن بزرگی است ، حداقل دارای چهار تا شهر بوده است اما امروزه مسئولین هیچگونه توجهی به این منطقه نمی کنند .نویسنده :اسماعیل کیایی
ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی زﯾﻨﺘﯽ ﮐﻬﻦ در ﭘﻮﺷﺎک زﻧﺎن ﮔﯿﻼن{دختران سه هزارسال قبل اشکور در مقایسه با دختران قاسم آباد}
در شوئیل اشکور بالا حفاری هایی صورت گرفت پوشاکی از زنان و دختران با حداقل سه هزار سال قدمت. جالب است که دختران قاسم آباد گیلان لباس هایی را که می پوشند همان مشخصات لباس دختران اشکوری سه هزار سال قبل را دارد
داﻣﻦ دختران قاسم آباد ﻫﻤﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ آﺛﺎر ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﺣﻔﺎری ﭼﺮاﻏﻌﻠﯽ ﺷﻮﺋﯿﻞ اﺷﮑﻮر ﺑﺎﻻ بدست آمده . در لباس دو دﺧﺘﺮ ﻗﺎﺳﻢآﺑﺎدی دو ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻣﺎﻗﺒﻞ ﺗﺎرﯾﺨﯽ {پوشاک بدست امده از شوئیل اشکور} دارﻧﺪ:
اﻟﻒ- ﻧﻘﺶ 7 - 8 ﺳﻪﮔﻮﺷﯽ ﺑﺎﻻی ﺣﺎﺷﯿﻪﻫﺎی داﻣﻦ آﻧﺎن.
ب- ﻧﻮار روی ﺳﯿﻨﻪ ﭘﯿﺮاﻫﻦ دختران قاسم آبادی ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ آن را در لباس دﺧﺘﺮان ﮐﻮﻫﺴﺘﺎن اشکور ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﻢ.
اﯾﻦ دو ﻣﺸﺨﺼﻪ ﯾﺎدآور ﻧﻘﺶ روی ﭘﯿﺮاﻫﻦ ﺑﺎﻧﻮی ﮔﯿﻼن زﻣﯿﻦ ﻣﺎﻗﺒﻞ ﺗﺎرﯾﺦ { یعنی همان بانوان شوئیل اشکور}ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.اﯾﻦ دو ﺳﻨﺪ ﮐﻬﻦ و ﻣﻌﺎﺻﺮ را ﺑﺎ ﺣﺪ اﻗﻞ ﺳﻪ ﻫﺰار ﺳﺎل ﻓﺎﺻﻠﻪ از ﻫﻢ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﺮاﻧﺪاز و ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی ﻧﻤﻮد. ﺑﻪ ﻋﻼوه، ﭼﺎدر ﮐﻤﺮی اﯾﻦ دو دﺧﺘﺮ قاسم آبادی ﻧﻘﺸﻬﺎی ﻣﺎﻗﺒﻞ ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﭼﻨﺪ ﻫﺰار ﺳﺎﻟﻪای{اشکور} را ﯾﺪک ﻣﯽﮐﺸﺪ ﮐﻪ ﺷﺮح ﻣﻘﺪاری از اﯾﻦ ﻧﻮع ﻧﻘﻮش ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎ دﺳﺖ زﻧﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ ﮔﯿﻼنزﻣﯿﻦ در ﺗﺤﻘﯿﻖ دﯾﮕﺮی در ﮐﺘﺎب ﮔﯿﻼن آﻣﺪه اﺳﺖ.
زﻧﺎن ﮔﯿﻼن، ﺳﺮﺑﻨﺪﻫﺎی ﺧﻮد را ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮ روی ﺳﺮ و ﮔﺮدن و ﺷﺎﻧﻪ ﺧﻮد ﻣﯽﺑﻨﺪﻧﺪ. این موضوع را می توان در زن ﻃﺎﻟﺸﯽ امروزی با دﺧﺘﺮان ﺷﻮﺋﯿﻞ اﺷﮑﻮر سه هزار سال قبل مقایسه کرد. در ﺣﻮاﻟﯽ ﻏﺮب ﮔﯿﻼن، ﻃﺎﻟﺸﺎن ﻣﻌﻤﻮﻻ روﺳﺮﯾﻬﺎی ﭘﻬﻦ و ﺳﻔﯿﺪ ﺧﻮد را ﭘﻮﺷﻨﺪهﺗﺮ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ،. در ﮐﻮﻫﭙﺎﯾﻪ و ﮐﻮﻫﺴﺘﺎن ﺑﺨﺶ ﺷﺮﻗﯽ ﮔﯿﻼن، روﺳﺮیﺑﻨﺪی وﺿﻊ ﺧﺎﺻﯽ دارد. ﻫﻨﮕﺎم ﮐﺎر، ﭘﺲ از ﻣﺴﺘﻘﺮ ﮐﺮدن آن ﺑﺮ روی ﺳﺮ، دو ﮔﻮﺷﻪ آن را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﻼﻣﺖ ﺿﺮﺑﺪر )*( ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﮔﺮدن ﺑﺮده رﻫﺎ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﮔﺮه ﻣﯽزﻧﻨﺪ. ﯾﺎ اﯾﻦﮐﻪ ﻫﻤﺎن دو ﮔﻮﺷﻪ ﺿﺮﺑﺪر ﺷﺪه را از زﯾﺮ ﭼﺎﻧﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﺮده ﺑﺎ ﮔﺮه زدن آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺮ روی ﺳﺮ، واﻣﯽدارﻧﺪ.
در اﯾﻦ ﻧﻮاﺣﯽ، ﺟﺰ روﺳﺮی ﺳﻔﯿﺪ، ﻟﭽﮏ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﻣﻌﻤﻮل اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺨﺴﺖ آن را ﺑﺮ روی ﺳﺮﻣﯽﺑﻨﺪﻧﺪ و ﺳﭙﺲ روﺳﺮی ﺳﻔﯿﺪ را ﺑﺮ روی آن ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. اﻣﺎ روﺳﺮیﺑﻨﺪی زﻧﺎن ﺷﺮق ﮔﯿﻼن در ﮐﻮﻫﭙﺎﯾﻪ و ﮐﻮﻫﺴﺘﺎن ﭼﻨﯿﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻟﭽﮏ ﺳﯿﺎه را روی ﺳﺮ ﻣﯽﻧﻬﻨﺪ و دو ﮔﻮﺷﻪ آن را در ﭘﺸﺖ ﺳﺮ، ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﮔﻮﺷﻪ ﺳﻮم، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺿﺮﺑﺪر )*( ﺑﻪ ﺟﻠﻮی ﭘﯿﺸﺎﻧﯽ ﻣﯽآورﻧﺪ و ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﮑﻞ )پ( زﯾﺮورو از ﻫﻢ رد ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﭘﺲ از ﯾﮑﺒﺎر ﭘﯿﭻ دادن دو ﮔﻮﺷﻪ، ﺳﺮ ﮔﻮﺷﻪﻫﺎ را از ﻫﻢ ﺑﺎز ﮐﺮده ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﮑﻞ )ت( در ﺳﻤﺖ راﺳﺖ و ﭼﭗ ﻟﭽﮑﯽ ﻓﺮوﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ اﺳﺘﻮار و ﺑﯽﺗﮑﺎن ﺑﻤﺎﻧﺪ. ﺳﭙﺲ روﺳﺮی ﺳﻔﯿﺪ را ﺑﻪ وﺿﻌﯽ ﮐﻪ ﺷﺮﺣﺶ آﻣﺪ روی ﻟﭽﮏ ﻣﯽﺑﻨﺪﻧﺪ.....
دختران اشکور
دختر قاسم آبادی
{این عکس تزئینی بوده ارتباط با کتاب گیلان ندارد برای مشاهده عکس های دختران اشکوری سه هزار سال قبل به ج اول کتاب گیلان مراجعه نمایید}
منبع : کتاب گیلان جلد اول ؛ اصلاح عربانی ص1154
گردآوری و تلخیص : اسماعیل اشکور کیایی-48 سپارده{کارشناس ارشد تاریخ}