عالم جلیل القدر پیله فقیه اشکوری جد اعلای شریف لاهیجی اشکوری {صاحب تفسیر شریف لاهیجی معاصر با حکومت صفویه }

شريف لاهيجى  در ضمن شرح‌حال خود  در كتاب تفسيرش { تقسیر شریفی لاهیجی }مى‌گويد:

«جدّ اعلايم   ، پيله فقيه  اشكورى،  مردي فقيه و صالح بود ؛ و به علوم زمان كه سابقاٌ در بلاد گيلان مرسوم و متداول بود از قبيل نحو و صرف و تفسير ومعاني و بيان معرفت داشت ؛ و پيله به زبان اهل گيلان به معني « بزرگ » است ؛ و پيله فقيه يعني « فقيه بزرگ »

{ نگارنده : بعلت مهاجرت مرحوم پیله فقیه به لاهیجان ؛ وی و فرزندش به لاهیجی معروف شدند }

 

بیوگرافی عالم جلیل القدر پیله فقیه اشکوری

     پيله فقيه در اشكور ميزيست تا اينكه والي منطقه او را مجبور كرد از اشكور به بلاد لاهيجان مهاجرت نمايد . در اين اوقات سيد جليل سيد  محمد يمني ، از ترس پادشاه روم و براى حفظ عقيدۀ خود همراه فرزند فاضل خود سيد على، و فاطمه دختر سيد على به ايران آمدند، و در شهر قزوين بر شاه طهماسب صفوى وارد شدند، و مورد احترام او قرار گرفتند.

       سيد محمد نامبرده پس از سه ماه در قزوين درگذشت. و همراهانش به گيلان آمدند و والي لاهيجان قطعه زميني در محله «ميدان» كه محل سكونت خود و ديگر واليان بود براي آنان خريداري كرد و در آنجا خانه اي ساخت و ايشان را در آنجان مسكن داد  و فاطمۀ نامبرده به عقد جدّم عبد الوهاب درآمد. پدرم پس از كسب علوم معقول و منقول و فروع و اصول، شيخ الاسلام و مرجع مسلمين نه‌تنها در گيلان بلكه در تمام ايران شد و در بعضى از سالهاى وبايى در ضمن نماز صبح درگذشت.

مناصب او، پس از وفاتش به پسر بزرگش شيخ جلال رسيد، كه سه سال پس از پدر درگذشت. و پس از آنها اين مسئوليت‌ها به من محوّل گرديد.»

– تفسير بلابل ج 4ص 186

تكمله امل الآمل جلد 6 ؛ صدر ، حسن ؛ ناشر : دار المورخ العربي ؛ بيروت

و كتاب بزرگان تنكابن ص 67 و 68

 طبقات أعلام الشيعة ۴/٣١،١٣٧(ق ١٠)  موسوعه طبقات الفقها

 

تحقیق و گردآوری : اسماعیل اشکور کیایی 48/م سپارده